De ontwikkeling van didactische vaardigheden voor kennisdelers

Gastauteur Jasper van Gulik 12 februari 2022

Het standpunt dat Agaat Poorts (opleidingsdeskundige, trainer, eigenaar van Ontwikkelpad én netwerkpartner van LearnXL) inneemt als het gaat over haar online training ‘Ontwikkelwijzer, zelfverzekerd voor de groep’. Ontwikkelwijzer richt zich op de ontwikkeling van didactische vaardigheden voor mensen die (intern) structureel kennis overdragen in een professionele setting. We spraken Agaat over de online training die ze heeft ontwikkelt, de tweede plaats die ze in 2020 voor de ‘aNewSpring Awards’ daarmee wist te bemachtigen én hoe je nou een succesvolle online training opzet en een learning journey implementeert binnen de organisatie.

‘The Most Inspiring Learning Journey’

Agaat bouwde haar online training didactische vaardigheden op het platform van aNewSpring. “aNewSpring werkt supergebruiksvriendelijk. Zowel een training opzetten als het volgen van een training werkt heel vanzelfsprekend, daarom heb ik voor aNewSpring gekozen.” vertelt Agaat.

Dat is de essentie van de door Agaat ontwikkelde online training. Het bijzondere is, dat de Ontwikkelwijzer geen ‘kliktraining’ is: “Ik geef zelf, persoonlijk, feedback aan de deelnemers. Het gaat over het aanleren van kennis en dat toe te passen in de praktijk, dat kan niet alleen online,” aldus Agaat “Autorijden leer je ook doordat er iemand naast je zit en feedback geeft, dat kun je ook niet online leren.” Kennis moet in perspectief geplaatst worden en dat doet Agaat door persoonlijke feedback te geven. Zo wordt een online training pas echt waardevol en maak je de ideale verbinding van online trainen naar de praktijk van de deelnemers. Je kunt als deelnemer kiezen uit drie vormen: light, basic en premium. En in iedere vorm zit de persoonlijke benadering. Bij light krijg je online feedback en kun je online vragen stellen, bij de basic variant komt erbij dat de trainer 2 uur meekijkt bij een training die je geeft en je daar feedback op geeft en bij de premium versie komt daar nog 3 keer een online coachgesprek op. Allemaal om de didactische vaardigheden van de deelnemers naar het volgende niveau te tillen. De training bestaat uit 6 hoofdstukken, met na ieder hoofdstuk een praktijkopdracht waarop je persoonlijke feedback krijgt:

“Parallel aan het bouwen, heb ik de training ook geschreven. Zo zit je er middenin en kun je heel kritisch kijken naar de afwisseling in leerstof die je biedt: tekstueel en visueel,” vertelt Agaat. “Door verschillende vormen in te zetten, hou ik mijn deelnemers geboeid. Practise what you preach!”

Succesfactoren voor training en implementatie

Dat de menselijke maat het fundament is van de Agaats visie op (online) trainen is helder. Maar wat komt er nog meer bij kijken als je een learning journey ontwikkelt? Wat zijn de concrete succesfactoren?

Doelgroep leren kennen

Al 10 jaar geef Agaat trainingen op het gebied van didactiek en daarnaast is ze opleidingskundige: “De doelgroep ken ik haarscherp. Ik weet met welke problemen en uitdagingen ze kampen en op basis daarvan kan ik heel goed thema’s en onderwerpen bedenken voor mijn online training.”

Kennis en ervaring

In een tijd waar coaches als paddenstoelen de grond uitschieten, kun je jezelf pas echt onderscheiden als je weet waar je het over hebt. En dat betekent vlieguren maken. “Door mijn werkervaring en mijn eigen didactische ervaring, weet ik snel de vinger op de zere plek te leggen in mijn feedback en het in de juiste context te plaatsen,” aldus Agaat. “Daardoor wordt feedback herkenbaar voor de deelnemer en kunnen ze er ook daadwerkelijk wat mee.”

De juiste tooling

Als je een online training ontwikkelt, moet je het juiste platform daarbij kiezen. Eentje die past bij de organisatie, de doelgroep én de training zelf. Agaat koos voor aNewSpring voor het gebruikersgemak en de mogelijkheid dat je zelf relatief eenvoudig een training kunt inrichten zoals jij het wil.

Nut en noodzaak

“Ontwikkel je een online training, biedt dan geen kliktraining aan. Zorg altijd dat men het geleerde makkelijk kan toepassen op hun eigen uitdagingen. Dat doe je door afwisseling te bieden in de vormen, maar ook door te zorgen dat ze goede persoonlijke feedback krijgen,” zegt Agaat. “Bij de introductie van een training moet je vooral de nut en noodzaak weten te benoemen, want is dit niet duidelijk – dan valt het gebruik ook tegen. Maak je het verplicht? Zet daar dan ook beloningen en consequenties tegenover. Communicatie, evaluatie en bijsturing is van essentieel belang. Op die manier kun je altijd op de beste manier realiseren dat kennis overgedragen wordt.”

Bovenstaand is precies waarom Agaat zo’n waardevolle toevoeging is aan het LearnXL-team. Naast dat ze bij onze opdrachtgever de interne ‘kennisdelers’ kan trainen, weet ze ook precies hoe ze een leerprogramma integreert bij organisaties. En daarom zijn wij hartstikke trots dat het product van haar visie op leren en ontwikkelen in 2020 de tweede plaats heeft bemachtigd voor de aNewSpring Awards!

Ben je kennisdeler en wil je een didactisch verantwoord leerprogramma ontwikkelen?

Daar helpt Agaat je graag mee. Neem met ons contact via meet@learnxl.nl

2024 All rights reserved