1. Scope
In de eerste stap ga je je vraagstuk verkennen en afbakenen. Je begint bij het begrijpen ervan door antwoorden te zoeken op vragen als:
- Wat is er al bekend over je vraagstuk?
- Wat is er al gedaan en wat werkt wel en wat niet?
- Wie heeft er direct en indirect met jouw vraagstuk te maken?
- Waarom is het nu urgent? Wat is er al geprobeerd en wat zijn de lessen uit het verleden?
Je brengt de stakeholders in kaart, wie hebben er belang bij een oplossing wie hebben invloed op het slagen ervan? Vervolgens bepaal je in welke vorm je het empathisch onderzoek (stap 2) uitvoert (observeren, interviews, focusgroepen enzovoorts) en welke onderwerpen meegenomen moeten worden.
2. Empatize
Je kunt pas een succesvolle oplossing voor jouw leer- & ontwikkelvraagstuk presenteren, als je volledig snapt hoe het leven van degenen die belang hebben bij een oplossing eruitziet. Tijdens stap 2 verdiep je je in de wereld van je stakeholders. Met als doel het leren kennen van je belanghebbenden en betrokkenen en het probleem te ontleden. Dit kan je nieuwe inzichten geven. Met empathisch onderzoek ga je onder andere de volgende vragen beantwoorden.
- Wat zijn de ervaringen en associaties van alle belanghebbenden en betrokkenen bij jouw vraagstuk?
- Wat zijn hun drijfveren en frustraties ten opzichte van het vraagstuk?
- Welke drijfveren (thema’s) verbinden de stakeholders met elkaar en aan jouw vraagstuk?
3. Ideate
Tijdens de ideate-stap ga je brainstormen. Je bedenkt zoveel mogelijk oplossingen en ideeën en kijkt hierbij uit verschillende invalshoeken. Dat doe je zonder oordeel. Elk idee is goed! De brainstormfase zorgt voor verbinding en kan veel energie geven. Vervolgens beoordeel je welke ideeën te realiseren zijn en welke niet.
- Welk onderdeel van jouw vraagstuk wil je aanpakken?
- Welke ideeën kan je bedenken om de frustraties weg te nemen?
- Welke oplossingen komen er naar voren?
- Welke associaties zijn er met aanverwante of andere thema’s binnen jouw organisatie?
- Tot welke nieuwe perspectieven (frames) leidt dit?
4. Testen
Een prototype is een eerste uitwerking van een oplossing en hoeft helemaal niet perfect te zijn. In stap 4 maak je een simpele, snel te realiseren of te maken goedkope variant. Het doel van een prototype is niet om iets heel moois te maken wat meteen perfect is, maar om te testen welke oplossing wel en niet werkt.
- Sluit je prototype aan bij de doelgroep?
- Geeft het antwoord op jouw vraagstuk?
- Lijkt de oplossing levensvatbaar en uitvoerbaar?
5. Implementatie
Als je een prototype hebt getest, gekozen en aangescherpt betrek je de stakeholders bij de uitwerking. Tijdens de implementatie verdeel je taken en verantwoordelijkheden. Wie doet wat wanneer? Je maakt tijdens de werksessie de eerste contouren van een roadmap ofwel implementatieplan.
- Wie en wat is nodig om je oplossing te implementeren?
- Waar kun je het beste mee beginnen?
- Wat zijn de deadlines?
Werkwijze en praktische informatie
Het programma is een combinatie van kennismaking met de Design Thinking Methode, het werken met tools, inspiratie opdoen en netwerken. De Canvassen waar je mee werkt helpen jou om het gesprek met de stakeholders aan te gaan en gestructureerd samen te bouwen aan een lerende organisatie. De Canvassen mag je meenemen naar jouw organisatie.
De duur van het programma is 2 x 1 dag, ontvangst vanaf 09.30 uur aanvang 10.00 uur en einde 16.30 uur. Je gaat inspirerend leren in het Zoku Hotel in Amsterdam. Voor een heerlijke gezonde lunch tijdens beide dagen wordt gezorgd.
Trainer: Annette Balk, opgeleid in de Design Thinking Methode.