Interne Academie probleem van geen eigenaarschap over leren?

Babette Bajema 9 januari 2024

Veel organisaties hebben een interne Academie of willen er een opzetten. Tegelijkertijd hoor ik de volgende vragen veelvuldig voorbijkomen “Waarom maakt niemand gebruik van ons aanbod?” ”Hoe kunnen we ervoor zorgen dat medewerkers zelf eigenaarschap nemen over hun ontwikkeling?”. Als je meedoet met het Mentorprogramma van LearnXL, dan leer je tijdens mijn Mastermind over de inrichting en de bedoeling van een Academie en hoe je ervoor zorgt dat er ook geleerd wordt! Je leert niet alleen van mij, maar hoe gaaf is het als jij ook een jaar met vakgenoten gaat leren van elkaars vragen en onzekerheden en ontdekt dat je niet alleen bent en elkaar kunt helpen. Doe mee met het Mentorprogramma Next Generation L&D, start Maart 2024. Leuk als ik je daar zie!

De vraag achter de vraag

Veel organisaties hebben een interne Academie of willen er een opzetten. Tegelijkertijd hoor ik de volgende vragen veelvuldig voorbijkomen “Waarom maakt niemand gebruik van ons aanbod?” Als ik aangeef dat de oorzaak vaak ligt bij de inrichting van de interne Academie kijken L&D specialisten me verbaasd aan. Hoezo? We plannen en organiseren enorm veel aanbod, het is 24 uur per dag beschikbaar? Dan volgt de volgende vraag: ”Hoe kunnen we ervoor zorgen dat medewerkers zelf eigenaarschap nemen over hun ontwikkeling”.

Invloed op leren

Door het hebben van een Academie ‘ontzorg’ je de organisatie. Waarbij het beeld is ontstaan: als het over leren gaat dan ga je naar de Academie! En dat is nou precies wat je niet wil bereiken. Leren gebeurt namelijk veel vaker op de werkplek dan in een formele setting zoals een training of een e-learning. Ook de direct leidinggevende heeft een hele grote invloed op het leren en ontwikkelen van medewerkers in het team. Veel meer dan een Academie met meer dan 100 trainingen

Leren als olievlek werking

Als Academie kan je een mooi aanbod hebben maar je hebt ambassadeurs en communities nodig om het leren op de juiste manier in te zetten en op het juiste moment. Waarbij de leidinggevende en de medewerker zelf regie kunnen houden. Nu zie ik vaak dat er voor een functiegroep een leerlijn opgezet wordt en iedereen moet deze volgen. Zonder rekening te houden met individuele kennis en ervaringsniveau. De motivatie verdwijnt, het wordt moeten i.p.v. willen en de eigen regie is weg. De inrichting van leren in je organisatie is van groot belang voor het gewenste effect.

Faciliteren zonder de regie over te nemen

En hier word ik heel enthousiast van. Samen met het management, HR en L&D professionals op zoek naar patronen in leren en ontwikkelen in de organisatie. Hoe faciliteer je ontwikkeling, zonder eigenaarschap onbedoeld weg te nemen? Dat is maatwerk, voor iedere organisatie is de inrichting anders.

Jouw rol als L&D’er

Als L&D’er heb je niet altijd oog voor de inrichting van een Academie. Vaak bestaat de Academie al even en wie ben jij om daar iets van te vinden? Jouw rol is om het ontwikkelaanbod goed vorm te geven. Mijn ervaring is dat als je weet uit welke bouwstenen een Academie is opgebouwd je beter kunt bijdragen aan het gewenste resultaat. Het is goed om jaarlijks te kijken welke uitdaging je als Academie dit jaar aangaat en dit samen met stakeholders vorm te gaan geven.

De kracht van inrichting en de bedoeling

Zichtbaarheid en draagvlak zijn van groot belang om als Academie succesvol te zijn. Stel je voor, je hebt een hele mooie blended leergang ontwikkeld maar de werkvloer is niet betrokken bij het ontwerp en het ontwikkelen. Ze voelen zich niet gekend in de oplossing en maken er geen gebruik van. Dan is dat toch zonde!! En de oorzaak kan liggen aan de inrichting en bedoeling van je Academie.

Wie gaat er over leren & ontwikkelen

Zo zie je dat zichtbaarheid en eigenaarschap over leren een conflict kan opleveren. Je hebt tenslotte niet voor niets een Academie opgezet voor je medewerkers. En toch wordt er te weinig gebruik van gemaakt? Is het voldoende helder wie er over leren gaat? De medewerker, de leidinggevende of de Academie? Idealiter is dit een samenwerking. De praktijk is vaak anders.

Blijf je aannames toetsen

En ja, ook ik heb deze fouten vaak gemaakt. Je doet bij de start van een project bewust en onbewust een aantal aannames. Voor mij blijft het de uitdaging om de aannames die ik doe te blijven toetsen. Ook al voelt dat echt wel eens ongemakkelijk omdat het ‘open deuren’ lijken. Hoe langer ik dit werk doe, hoe makkelijker mij dat afgaat. Ik heb een keer een opdracht gehad waarbij ik een mooie leerinterventie mocht ontwikkelen voor leidinggevenden. In de Academie bleek er al een enorm aanbod te zijn voor leidinggevenden. Dus ik vroeg mezelf af waarom dit aanbod nog niet voldoende was? Ik heb het bespreekbaar gemaakt en gelukkig werd dit goed ontvangen. We hebben toen onderzocht hoe de vraag is ontstaan en uiteindelijk andere keuzes gemaakt.

Leer van en deel met vakgenoten

Ik had in mijn loopbaan graag deze ervaringen van vakgenoten willen horen. Maar op een of andere manier denk je dat als je het even niet weet dat dat aan jou ligt. Zodra je je vraag deelt met vakgenoten blijkt dat veel collega’s tegen hetzelfde aanlopen.

Hoe gaaf is het als jij een jaar met vakgenoten gaat leren van elkaars vragen en onzekerheden en ontdekt dat je niet alleen bent en elkaar kunt helpen. Doe mee met het Mentorprogramma Next Generation L&D, start Maart 2024. Leuk als ik je daar zie!

2024 All rights reserved