Jouw pad naar succes: Navigeren in de Wereld van L&D

Annette Balk 12 december 2023

Laura van den Ouden vertelt over haar visie op leren en eigen leerervaringen, het belang van personal branding en waarom ze zo graag L&D-talenten verder helpt in hun ontwikkeling. Ik heb haar op afstand geïnterviewd terwijl zij op haar Catamaran in de buurt van Rome aan het zeilen is. Laura is specialist in Leren & Ontwikkelen, zij heeft 6 boeken geschreven over dit onderwerp. Zij is trainer, coach en adviseur en is niet meer weg te denken van Social Media met de inspiratie die ze over Learning & Development deelt. Laura is als mentor en vak experts verbonden aan het Mentorprogramma Next Generation L&D. van LearnXL.

Wat is jouw kijk op Leren?

Ik merk dat de term ‘leren’ in veel organisaties geassocieerd wordt met in een lokaal zitten of achter een boek. Dus vaak individueel. Maar als je denkt aan je grootste leermomenten of je beste project, dan zie je altijd mensen om je heen. Je leert bijna nooit alleen. Als trainer start ik vaak ook mijn trainingen met: ‘Wij met z’n 10-en weten veel meer dan ik alleen, dus laten we ook vooral elkaar helpen, inspireren en samen kennisdelen’. Leren doe je van en met elkaar.

Heb jij zelf een mentor gehad?

In mijn loopbaan heb ik regelmatig versnellingen meegemaakt doordat een collega, mentor, klant mij waardevol advies of feedback gaf. Sommige adviezen waren zelfs bepalend voor een volgende stap in mijn carrière. Ik kan me die momenten nog levendig herinneren en ik had ze voor geen goud willen missen, omdat het versnellers waren in mijn groei en ontwikkeling in het vak.

Kan je een voorbeeld geven van een ‘versneller’?

Bijvoorbeeld in mijn derde baan, ging mijn persoonlijke groei lekker. Ik zat goed op mijn plek, ontwikkelde leerprogramma’s voor organisaties. Een dag voor een intakegesprek met een klant, had ik een afspraak met mijn directeur, want dit was een groot leertraject dat we zouden gaan opzetten. ‘Wat is je plan?’, vroeg hij. ‘Nou’, zei ik trots, ‘ik vraag eerst de behoeftes uit van de klant en dan kan ik een maatwerkprogramma gaan samenstellen’. Want luisteren naar de klant in plaats van zenden, dat was belangrijk. Mijn directeur kende deze klant goed en vond mijn klantgerichte aanpak prima, maar wist ook dat deze klant sturend was en vaak het onderste uit de kan wilde halen. Toen gaf hij mij de wijze raad: ‘Als je zelf geen plan hebt, word je onderdeel van iemand anders plan’. Met andere woorden, heb wel een doel voor ogen vanuit de eigen organisatie, om goed je eigen grenzen te bepalen en dan kun je alsnog open staan voor de ander om tot een win-win te komen. Dat heb ik altijd goed in mijn oren geknoopt. Bij carrière stappen heb ik altijd gedacht wat het beste was voor de organisatie, maar ook wat daarbij een volgende stap voor mijzelf zou kunnen zijn. Een win-win.

Binnen het Mentorprogramma geeft je een Mastermind over Personal branding, Waarom is dit belangrijk voor de NextGen?

Personal branding is belangrijk voor je persoonlijke ontwikkeling. Anderen kunnen jou helpen met groeien als het duidelijk is waarvoor je staat en wat je wilt bereiken. En dat is een subtiel spel van niet over-profileren, maar wel in beeld zijn. En in professionele reis is het belangrijk om daar regelmatig feedback over te krijgen of advies van mensen die dit pad al hebben gelopen. Zij zien vaak eerder dan jijzelf wat een goede volgende stap kan zijn. Je kunt dit soort sparringsmomenten aan het toeval overlaten, maar je kunt ze ook regelmatig organiseren, zodat je zeker weet dat je werkt aan jouw ontwikkeling. Dat kun je doen in het Mentorprogramma. In de Mastermind die ik geef gaan we gaan we concreet aan de slag met het verstevigen van jouw personal brand en krijg je inzichten en tools hoe je als adviseur van waarde bent voor individuen en organisatie die willen leren en ontwikkelen.

Wat heeft je geïnspireerd om een Mentor te zijn en wat wil je de young professionals meegeven?

Mijn inspiratie om een mentor te zijn voor ambitieuze L&D-professionals komt van de wens om mijn kennis en ervaringen te delen met degenen die de toekomst van L&D zullen vormgeven. Mijn doel is om deze jonge professionals te voorzien van de vaardigheden en inzichten die nodig zijn om uit te blinken in een snel veranderende omgeving. Ik wil hen graag helpen te navigeren, om up-to-date te blijven met de nieuwste trends, maar ook de unieke kansen te pakken om innovatieve leeroplossingen te creëren, zoals ik dat zelf ook 25 jaar nu doe.

Leven, werken en leren als Digital Nomad. Uniek! Ik wil haar graag in het expertteam

Laura van den Ouden is in 2020 beloond met de Publieksprijs van L&D Beroepsvereniging Develhub voor al haar hulp om L&D-ers in de coronaperiode dagelijks te inspireren met goed en praktisch online te blijven werken en ondernemen. In 2019 was Laura al bekroond met de titel NOBTRA Trainer van het Jaar. Dit heeft haar doen besluiten om dat jaar haar eigen trainingsbureau op te richten, ook om als Digital Nomad te kunnen gaan werken met haar man tijdens hun zeilreis rond de wereld die ze gestart zijn. Laura zal de Mastermind dan ook vanaf haar catamaran online verzorgen, ergens in Europa. ‘Practice what you teach’, Laura’s motto is: online is niet onpersoonlijk, met goede didactiek, creativiteit en goede voorbereiding is het een waardevolle en leuke leerbeleving!

2024 All rights reserved