1/2. Focus en herhaal
Bij leren is het heel belangrijk om ergens gericht aandacht aan te geven. Het zorgt voor nieuwe neurale paden in het brein of het zorgt ervoor dat oude paden omgeleid worden. Het omleiden van automatische paden die al in je hersenen zijn gevormd, vraagt heel veel tijd en energie. Leren en onthouden begint dus bij aandacht en focus. Aan jou als HR-, L&D adviseur de schone taak om focus bij de medewerkers aan te brengen.
Het breinprincipe Herhaal, gaat over de kracht van de herhaling. Door de stof in leerprogramma’s te herhalen, worden er nieuwe neurale paden in de hersenen aangelegd. Hierdoor gaat het uitvoeren en toepassen van de kennis en vaardigheden elke keer weer een stuk beter.
Dit hoofdstuk gaat op:
- Automatisme
- Richt de aandacht
- Zorg voor aandacht
- Maak het leren nuttig
- Maak het leren voorstelbaar
- Houdt rekening met de context
2/3. Voortbouwen en emotie
Het is natuurlijk belangrijk dat jij als learning adviseur samen met de trainer ervoor zorgt dat deelnemers zich prettig voelen in de groep. Daarnaast probeer je ze uit te dagen op een niveau dat past bij hun kennis en vaardigheden. Het emotiesysteem in het brein is een belangrijke factor bij het leren. Het oproepen van emoties kan dus bevorderlijk werken voor het leren.
Onze hersenen zijn gek op associaties en patronen. We leren goed op het moment dat we nieuwe informatie in verband kunnen brengen met kennis of vaardigheden die we al hebben. Er bestaan dan al neurale paden. Deze paden kunnen we met de nieuwe kennis verbinden, versterken, verzwakken of afbuigen.
Dit hoofdstuk gaat in op:
- Het nieuwe en onverwachtse
- Spanning en uitdaging
- Associeren
- Spanning
- Kapstok
3/4. Creatie en Zintuigelijk rijk
Het breinprincipe ‘creatie’ wordt ingezet om deelnemers te leren zelf na te denken en betekenis te geven aan de aangeboden stof. Het is hierbij belangrijk dat de deelnemers zelf aan de slag gaan met uitdagingen. Dit doe je door ze de lesstof zelf te laten verwerken en zaken zelf uit te laten zoeken.
Het breinprincipe ‘zintuiglijk rijk’ heeft te maken met het inzetten van zoveel mogelijk zintuigen en bewegingen tijdens een leerprogramma. Spreek je meer zintuigen tegelijk aan, dan worden er meer delen in het brein geactiveerd. Hierdoor wordt de lesstof beteren onthouden.
Dit hoofdstuk gaat in op:
- De diepgang opzoeken in gedachten
- Proeftesten
- Discussie
- Beeld en tekst
- Bewegen en leren
Werkwijze en praktische informatie
De microlearning: De werking van het brein start vanaf september 2023 iedere 1 vrijdag van de maand via Microsoft Teams van 10.00 uur – 12.00 uur. Duur van de online learning is 4 vrijdagochtenden. Waarbij wij adviseren om het geleerde direct toe te passen, door bijvoorbeeld een raamwerk van – een nog te ontwikkelen – leerprogramma of een implementatieplan naast de lesstof te houden zodat je de breinprincipes direct kan integreren.
Trainers: Agaat Poorts of Annette Balk