De werking van het brein als je leert

  • Wil je leren hoe je met de trainer in gesprek gaat over het inzetten van werkvormen die de deelnemer helpt te focussen?
  • Hoe ga je om met emoties en op welke manier zorg je ervoor dat een groep deelnemers zich verbonden voelt met elkaar
  • Hoe gebruik je de breinprincipes bij de uitrol van een leersysteem of -programma?
  • Basiskennis van de werking van onze ‘blackbox’ onze hersenen
  • Concrete handvatten om de breinprincipes te integreren in leerprogramma’s
  • Kennis over breinleren om met in- en externe trainers in gesprek te kunnen gaan over werkvormen die medewerkers aanzetten tot leren
  • De kracht van de herhaling als succesfactor voor een lerende organisatie en nog veel meer!
  • Prikkel het brein van de medewerkers en ook van jezelf!
Direct aanmelden € 95,-
 
4 x 2 uur 10.00 uur – 12.00 uur op vrijdag
Start iedere 1e vrijdag van de maand Januari t/m April 2024
Voor HR(D) en L&D managers/adviseurs en trainers
Microsoft Teams
95,- | 10% korting bij aanmelding van 2 of meer deelnemers
Hoe kun je de relatie tussen leren en de hersenen gebruiken bij het ontwikkelen en implementeren van leerprogramma’s?

Het programma

Je ontwikkelt kennis van de zes breinprincipes. In een 4 tal lessen leer je over de werking van de hersenen en ontwikkel je basiskennis van de zes breinprincipes: Focus en Herhaal | Voortbouwen en Emotie | Creatie en Zintuigelijk rijk. In de cursus is een checklist opgenomen die je langs leerprogramma’s kunt leggen om te controleren of alle principes in de lesstof verwerkt zijn. Desgewenst ontvang je feedback van ons op je praktijkopdracht waarin je zelf een vorm bedenkt hoe jij jouw brein prikkelt om de principes te onthouden.

Een sneak preview van de zes breinprincipes die microlearning behandeld worden.

1/2. Focus en herhaal

Bij leren is het heel belangrijk om ergens gericht aandacht aan te geven. Het zorgt voor nieuwe neurale paden in het brein of het zorgt ervoor dat oude paden omgeleid worden. Het omleiden van automatische paden die al in je hersenen zijn gevormd, vraagt heel veel tijd en energie. Leren en onthouden begint dus bij aandacht en focus. Aan jou als HR-, L&D adviseur de schone taak om focus bij de medewerkers aan te brengen.

Het breinprincipe Herhaal, gaat over de kracht van de herhaling. Door de stof in leerprogramma’s te herhalen, worden er nieuwe neurale paden in de hersenen aangelegd. Hierdoor gaat het uitvoeren en toepassen van de kennis en vaardigheden elke keer weer een stuk beter.

Dit hoofdstuk gaat op:

2/3. Voortbouwen en emotie

Het is natuurlijk belangrijk dat jij als learning adviseur samen met de trainer ervoor zorgt dat deelnemers zich prettig voelen in de groep. Daarnaast probeer je ze uit te dagen op een niveau dat past bij hun kennis en vaardigheden. Het emotiesysteem in het brein is een belangrijke factor bij het leren. Het oproepen van emoties kan dus bevorderlijk werken voor het leren.

Onze hersenen zijn gek op associaties en patronen. We leren goed op het moment dat we nieuwe informatie in verband kunnen brengen met kennis of vaardigheden die we al hebben. Er bestaan dan al neurale paden. Deze paden kunnen we met de nieuwe kennis verbinden, versterken, verzwakken of afbuigen.

Dit hoofdstuk gaat in op:

3/4. Creatie en Zintuigelijk rijk

Het breinprincipe ‘creatie’ wordt ingezet om deelnemers te leren zelf na te denken en betekenis te geven aan de aangeboden stof. Het is hierbij belangrijk dat de deelnemers zelf aan de slag gaan met uitdagingen. Dit doe je door ze de lesstof zelf te laten verwerken en zaken zelf uit te laten zoeken.

Het breinprincipe ‘zintuiglijk rijk’ heeft te maken met het inzetten van zoveel mogelijk zintuigen en bewegingen tijdens een leerprogramma. Spreek je meer zintuigen tegelijk aan, dan worden er meer delen in het brein geactiveerd. Hierdoor wordt de lesstof beteren onthouden.


Dit hoofdstuk gaat in op: 

Werkwijze en praktische informatie

De microlearning: De werking van het brein start vanaf september 2023 iedere 1 vrijdag van de maand via Microsoft Teams van 10.00 uur – 12.00 uur. Duur van de online learning is 4 vrijdagochtenden. Waarbij wij adviseren om het geleerde direct toe te passen, door bijvoorbeeld een raamwerk van – een nog te ontwikkelen – leerprogramma of een implementatieplan naast de lesstof te houden zodat je de breinprincipes direct kan integreren.

Trainers: Agaat Poorts of Annette Balk

 

geïnteresseerd?

Meld je aan voor deze online microlearning

Vul dan hier je gegevens in 
we maken graag kennis.

    Vul deze code: captcha in het onderstaande veld in en klik op verstuur

    Overige vragen of wil je in contact met ons komen?

    Contact
    2024 All rights reserved