De werking van het brein als je leert

Gun jezelf een leer & ontwikkelervaring door deelname aan de minilearning: De werking van het brein die speciaal voor jou ontwikkeld is. Het Nederlandse BCL Instituut formuleerde op basis van wetenschappelijke inzichten zes breinprincipes, deze hebben wij in minilearning verwerkt.

Je leert hoe ons brein werkt en op welke manier je deze kennis kunt inzetten bij het ontwikkelen van leerprogramma’s waaraan enthousiast wordt deelgenomen en bij het creëren van een leer- en ontwikkelklimaat binnen jouw organisatie.  

  • ± 2 uur
  • Start direct
  • Voor HR(D) en L&D adviseurs
  • Individueel online leren
  • 89,- excl. BTW

Hoe kun je de relatie tussen leren en de hersenen gebruiken bij het ontwikkelen en implementeren van leerprogramma’s?

Wil je graag concrete handvatten hoe je leer- en ontwikkelprogramma zo inricht of ontwikkeld dat deze aansluiting vinden bij de werking van onze hersenen? Wil je leren hoe je met de trainer in gesprek gaat over het inzetten van werkvormen die de deelnemer helpt te focussen? Hoe ga je om met emoties en op welke manier zorg je ervoor dat een groep deelnemers zich verbonden voelt met elkaar. Hoe gebruik je de breinprincipes bij de uitrol van een leersysteem of -programma? Een greep uit de online microcursus dat je volgt op het moment dat het jou uitkomt. Prikkel het brein van de medewerkers en ook van jezelf!

  • Basiskennis van de werking van onze ‘blackbox’ onze hersenen.
  • Concrete handvatten om de breinprincipes te integreren in leerprogramma’s.
  • Kennis over breinleren om met in- en externe trainers in gesprek te kunnen gaan over werkvormen die medewerkers aanzetten tot leren.
  • De kracht van de herhaling als succesfactor voor een lerende organisatie en nog veel meer!

Het programma

Je ontwikkelt kennis van de zes breinprincipes. In een 4 tal lessen leer je over de werking van de hersenen en ontwikkel je basiskennis van de zes breinprincipes: Focus en Herhaal | Voortbouwen en Emotie | Creatie en Zintuigelijk rijk. In de cursus is een checklist opgenomen die je langs leerprogramma’s kunt leggen om te controleren of alle principes in de lesstof verwerkt zijn. Desgewenst ontvang je feedback van ons op je praktijkopdracht waarin je zelf een vorm bedenkt hoe jij jouw brein prikkelt om de principes te onthouden.

Een sneak preview van de zes breinprincipes die in de microcursus behandeld worden:

1

Focus en herhaal

Bij leren is het heel belangrijk om ergens gericht aandacht aan te geven. Het zorgt voor nieuwe neurale paden in het brein of het zorgt ervoor dat oude paden omgeleid worden. Het omleiden van automatische paden die al in je hersenen zijn gevormd, vraagt heel veel tijd en energie. Leren en onthouden begint dus bij aandacht en focus. Aan jou als learning adviseur de schone taak om focus bij de medewerkers aan te brengen. Dit hoofdstuk gaat op in de volgende onderwerpen:

  • Automatisme
  • Richt de aandacht
  • Zorg voor aandacht
  • Maak het leren nuttig
  • Maak het leren voorstelbaar
  • Houd rekening met de context

Het breinprincipe Herhaal, gaat over de kracht van de herhaling. Door de stof in leerprogramma’s te herhalen, worden er nieuwe neurale paden in de hersenen aangelegd. Hierdoor gaat het uitvoeren en toepassen van de kennis en vaardigheden elke keer weer een stuk beter.

2

Voortbouwen en emotie

Het is natuurlijk belangrijk dat jij als learning adviseur samen met de trainer ervoor zorgt dat deelnemers zich prettig voelen in de groep. Daarnaast probeer je ze uit te dagen op een niveau dat past bij hun kennis en vaardigheden. Het emotiesysteem in het brein is een belangrijke factor bij het leren. Het oproepen van emoties kan dus bevorderlijk werken voor het leren. Dit hoofdstuk gaat in op:

  • Het nieuwe en onverwachtse
  • Spanning en uitdaging

Onze hersenen zijn gek op associaties en patronen. We leren goed op het moment dat we nieuwe informatie in verband kunnen brengen met kennis of vaardigheden die we al hebben. Er bestaan dan al neurale paden. Deze paden kunnen we met de nieuwe kennis verbinden, versterken, verzwakken of afbuigen.

Reflecteren is een belangrijk principe bij patroonherkenning. Deze kennis kun je goed inzetten bij de ontwikkeling van leerprogramma’s. Dit hoofdstuk gaat in op

  • Associëren
  • Priming
  • Kapstok

3

Creatie en Zintuigelijk rijk

Het breinprincipe ‘creatie’ wordt ingezet om deelnemers te leren zelf na te denken en betekenis te geven aan de aangeboden stof. Het is hierbij belangrijk dat de deelnemers zelf aan de slag gaan met uitdagingen. Dit doe je door ze de lesstof zelf te laten verwerken en zaken zelf uit te laten zoeken.

 Dit hoofdstuk gaat in op: 

  • De diepgang opzoeken in gedachten
  • Proefstesten
  • Discussie

Het breinprincipe ‘zintuiglijk rijk’ heeft te maken met het inzetten van zoveel mogelijk zintuigen en bewegingen tijdens een leerprogramma. Spreek je meer zintuigen tegelijk aan, dan worden er meer delen in het brein geactiveerd. Hierdoor wordt de lesstof beteren onthouden.

 Dit hoofdstuk gaat in op: 

  • Beeld en tekst
  • Bewegen en leren

!

Praktijkopdracht ‘Het brein & Leren en Ontwikkelen’

De praktijkopdracht is een presentatie waarin je laat zien op welke manier je het geleerde gaat onthouden en toepassen. Je bent vrij in de vorm die je daarvoor kiest. Je mag ook een project- , implementatie plan of leerprogramma aan ons voorleggen waarin je de breinprincipes hebt verwerkt. Als je wilt geven wij je feedback. We denken graag met je mee.

Na afloop

  • Ben je in staat om kennis over de zes breinprincipes te integreren in leerprogramma’s; 
  • Stimuleer je de intrinsieke motivatie voor leren door het aantrekkelijk aanbieden van leerprogramma’s;
  • Weet je welke verbindingen in het brein gelegd moeten worden om  – leren – leuk en  waardevol te laten zijn;
  • Weet je welke vragen je moet stellen om een succesvol leerprogramma te ontwikkelen waarin het brein geprikkeld wordt;  
  • Ben je in staat een effectief adviesgesprek over breinleren te voeren met trainings- & opleidingspartijen.

Werkwijze en praktische informatie

De minilearning: De werking van het brein kun je volgen op elk moment dat het jou uitkomt. Je kunt de learning starten in de trein op je mobiel en de volgende dag op je laptop vervolgen. Waarbij wij adviseren om telkens 1 les waarin 2 breinprincipes worden behandeld af te ronden alvorens een break in te lassen. Om het geleerde direct te kunnen toepassen, leg dan een raamwerk van – een nog te ontwikkelen – leerprogramma of een implementatieplan naast de lesstof en integreer de breinprincipes.

 

Tijd om te leren en ontwikkelen

Meld je nu aan!

Zelf beginnen met het creëren van een leer- en ontwikkelklimaat

Onze kennis

Werkvloer

Generaties in de organisatie: van elkaar leren

Generaties zijn de laatste tijd een hot item. Of je het nu hebt over de kreet ‘OK Boomer’ richting de babyboomers (of wel: de protestgeneratie), over jonge klimaatactivisten zoals Greta Thunberg die kritisch zijn naar hoe voorgaande generaties het allemaal geregeld hebben, de invloed van generaties op de Brexit stemming of over het cynisme dat heerst rondom de ‘Millennials’. Generaties zijn aan het polariseren. Niet alleen in de politiek, maar ook zeker op de werkvloer.

Lees verder »